TEAM FOG NÆSTVEDS FORRETNINGSMODEL SKAL SIKRE LANGSIGTET SUCCES!

Vi er nu klar til DM semifinalerne. Et stort delmål for os i denne sæson var at bringe os i en situation, hvor vi kom med i DM semfinalerne og dermed er med fremme når guld, -sølv og bronzemedaljerne skal uddeles. Derfor havde vi også før sæsonen startede en klar ambition om at være med i top 3 i grundspillet, da vi kunne se at vejen ind i DM semifinalerne var meget lettere end tilfældet ville være hvis vi blev nummer 4 eller 5. Det lykkedes om end det var i sidste sekund. Nu får vi så to spændende semifinaleserie mellem Bakken Bears/Randers Cimbria og Horsens IC/Team FOG Næstved.

Bag om vores sportslige ambitioner ligger der et stort arbejde. Arbejdet handler om den strategi, som Team FOG Næstved har valgt i vores bestræbelser på at være langsigtet succesfulde.

Fra starten af Team FOG Næstved havde vi en tro på at dem der er økonomisk og organisatorisk stærkest også vil være dem der er sportsligt stærkest.

Andreas Larsen, direktør Team FOG Næstved

Team FOG Næstved har haft en meget positiv udvikling, hvis vi ser tilbage over de seneste 15 sæsoner. En udvikling som i høj grad nok også har overgået vores egne forventninger, men det er også en udvikling, hvor vi stadig ser masser af muligheder for videreudvikling. I nedenstående har jeg oplistet nogle af de målepunkter, som vi har highlightet i vores strategiske mindset.

At være et samlet regionalt brand er helt klart målet

For det første er vi født med sporten, og det er holdet, der er vores hjertebarn. Det skal derfor være kendetegnende for os, at vi er med fremme, når det gælder. Kravet et minimum medaljer i alle sæsoner, men det skal ikke være nogen hemmelighed at ligesom både vores sponsorer og fans drømmer om DM guld eller en finaleplads ligeså gerne ser vi det i bestyrelseslokalet.

For det andet at vi skal hvile på et sundt økonomisk grundlag. Vi ønsker grundlæggende at adskille os fra den sygdom i sportens verden, hvor det alene handler om “hvor lille underskuddet bliver” snarere end om det er troværdigt. Vi har kunne levere et plus på bunden 6 sæsoner i træk. Nogle år bedre end andre, men det er klart, at skal vi videreudvikle os, så vil det kræve, at vi har økonomisk muskel til at investere i produktet og sporten, og det har vi kun, hvis vi har styr på butikken.

Team FOG Næstved har for det tredje en målsætning om at være et regionalt brand. Det er en ide, som vi har arbejdet efter over de seneste år, og ligeså stille og roligt er vi også ved lykkes med den mission. Vi kan se, at vi i dag har sponsorer fra Vordingborg, Sorø, Ringsted, Haslev, Slagelse mv. Vi vil gerne være erhvervslivets helt klare foretrukne sportsbrand, og det er vi også blevet i dag, men vi skal meget gerne videre af det spor.

Ovenstående 3 punkter er måske i virkeligheden fundamentet for det næste strategiske pejlemærke som vi har sat. “At levere det ubetinget bedste sponsorprodukt” skal og er en absolut nøglefaktor for os. Vi har over de senere år investeret massivt i denne del, og det har kunne betale sig. Grundlæggende er jeg ikke bleg for at tale os op på dette område, og jeg er sikker på at vi det tætteste man kommer det helstøbte gode lækre sponsorprodukt på Sjælland. Vi er det tætteste man kommer på at skabe en netværks, – hospitality og -eventaktivitet i sammenligning med FCK og Brøndby. Skrev jeg det? Ja, det gjorde jeg!

Team FOG Næstveds sponsorprodukt består af flere ting. Lad mig kort opridse, hvorledes vi er anderledes og gør det godt.

1: Sporten – vi har den utraditionelle varer. Du har ikke set det før og det går stærkt og det er underholdende.

2: Høj kvalitet i produktet. Vi tror grundlæggende på den gode oplevelse.

3: Vi har opbygget nogle fede sponsorevents, hvor vores sponsorer kan komme med deres gæster og blive serviceret inden kampene i en rigtig god ramme. Oftest har vi kendte danske kunstnere på scenen, og det er blevet til mange gode oplevelser ligefra Jimmy fra Zididada, Anders Blichfeldt fra Big Fat Snake, Lis Sørensen, Rasmus Walther, Lars H.U.G. samt masser af god dansk stand up.

4: Vores produkt er tilgængeligt der, hvor de fleste erhvervsfolk kan dvs. på hverdage. Ligesom e-handelsbølgen ikke alene handler om priser, men også en hel del om tilgængelighed, så har vi gjort os tilgængelige der, hvor det passer vores sponsorer bedst. Vi ved fra egne undersøgelser af langt langt de fleste erhvervsfolk hellere vil deltage på hverdage end i weekender og vi ved ligeledes at det er langt langt nemmere at aktivere kunder på hverdage end i weekender. Derfor er 95% af alle vores aktiviteter på hverdage.

5: Sidste år lancerede vi vores nye erhvervsklubprodukt “NETVÆRKET” og det har hidtil været en succes. NETVÆRKET er vores fælles forum for vores sponsorer. Som udgangspunkt har alle sponsorer et medlemskab og adgang for 1 deltager. Det er i NETVÆRKET, at vi skaber gode relationer mellem vores sponsorer. Det er her, at man måske møder sin næste kunde, sin næste samarbejdspartner, sin næste ambassadør. Det er også her, at du måske bliver inspireret af nogle af de foredragsholdere, der lægger vejen forbi. Det er vores erfaring, at det at udvikle stærke sociale og forretningsmæssige relationer er ganske afgørende for rigtig mange virksomheders succes. I 2019/2020 sætter vi endnu mere tryk på dette.

6: Vi har også etableret et direktør- og ejerledernetværk som pt. er udsolgt, men som også har været en pæn god succes. Her byder vi på knivskarpe foredragsholdere, gourmetmiddag og et fortroligt forum for direktører og ejerledere. Konceptet vil også blive opgraderet i 2019/2020.

7: Oplevelser er også en del af vores produkt. At skabe den rigtige relation handler i høj grad også om at skabe en unik oplevelse mellem vores sponsorer. Hvert år arrangerer vi således en skinetværkstur, en europatur og vi har ligeledes budt på andre netværksture som f.eks. Formel 1 ture. Altid med en god ramme. Altid med fagligt indhold og altid med den fælles gode oplevelser for deltagerne.

I vores strategi er det også en klar del, at vi skal skabe en langsigtet stærk fankultur. Vi har øget vores gennemsnit tilskuertal ganske betragteligt over de seneste mange år, men vi vil rigtigt gerne videre og drømmer om en dag, hvor der automatisk bare sidder 2.000 i Arena Næstved hver gang vi spiller på hjemmebane.

Det sidste punkt er det organisatoriske, og det er helt afgørende for alle punkterne i ovenstående. Det er organisationen der eksekverer strategien, og derfor er det også i høj grad der at hele fundamentet for Team FOG Næstved bliver skabt. Det gælder både den organisation, der er omkring hele det sportslige område, men det gælder også den organisation som er om det kommercielle. Begge dele er afgørende for vores succes.

Vores strategi kan derfor med andre ord opdeles i følgende punkter:

Fundamentet:
1: Vi skal være attraktive sportsligt dvs. top 3 og være med fremme
2: Sundt økonomisk grundlag – vi skal have overskud, så vi kan investere i fremtiden
3: Vi skal være regionale

Det attraktive – sponsorproduktet:
1: Sporten – den utraditionelle varer
2: Høj kvalitet i produktet
3: Fede sponsorevent – giv dine kunder en fed oplevelse
4: Tilgængelighed
5: NETVÆRKET
6: Et direktør- og ejerlederkoncept på højt niveau
7: Oplevelser

Det unikke ved sporten:
En langsigtet stærk fankultur

Basis for alt:
En organisation der kan levere!

Andreas Larsen
Direktør Team FOG Næstved